dimarts, 3 de maig de 2011

AVUI, A LA SETMANA DE LA MOBILITAT, TOCAVA PARLAR DE LA BICICLETA


La bicicleta, una eina útil per a les policies locals i per potenciar la proximitat

En la jornada d’avui de la 2ª Setmana de la Mobilitat, ‘La policia local i la bicicleta’, s’intercanvien experiències entre cossos de seguretat

La 2a Setmana de la Mobilitat que té lloc a Palau-solità i Plegamans fins al proper dissabte ha dedicat la jornada d’avui, 3 de maig, a la relació cada cop més estreta entre la policia local i la bicicleta. Es pot concloure de les diverses intervencions que la bicicleta és un vehicle que comporta molts avantatges per a les funcions de la policia local.

Per exemple, permet accedir de forma òptima i ràpida a espais com parcs, jardins o zones de vianants, potencia la proximitat entre els agents i la ciutadania, fomenta la pedagogia sobre com s’ha de circular en bicicleta i dóna exemple sobre uns hàbits de mobilitat menys contaminants i més saludables, a banda de ser un vehicle més econòmic que els motoritzats.

D’altra banda, la jornada ha servit per explicar el Compromís per a l’ús de la bicicleta als cossos de seguretat local, que es va presentar ahir en l’obertura de la Setmana de la Mobilitat, i animar els assistents, representants de diverses policies locals de Catalunya i Espanya, a adherir-s’hi. El document ja ha estat signat per les policies locals de Caldes de Montbui i Palau-solità i Plegamans i per l’Associació de Caps i Comandaments dels Cossos de Seguretat del Vallès Oriental i Occidental.

Reflexions
La jornada ha comptat amb l’assistència d’una trentena de persones, especialment agents de diverses policies locals de Catalunya i del cos de Protecció Civil. S’ha iniciat amb el plantejament de la pregunta L’ús de la bicicleta a la Policia Local: oportunitat o moda? Han tractat de respondre-la el president de l’Associació de Caps i Comandaments dels Cossos de Seguretat Local del Vallès Oriental i Occidental i Inspector en Cap de la Policia Local de Caldes de Montbui, Manuel Ruiz, i l’Inspector en Cap de la Policia Local de Palau-solità i Plegamans, Xavier Virgili.

Per a tots dos, la resposta és que es tracta d’una oportunitat pels avantatges que comporta l’ús de la bicicleta com a eina de treball. “És molt útil si considerem i analitzem molt bé per a què la volem”, ha subratllat l’Inspector Ruiz, qui ha continuat: “La tendència actual dels nostres pobles i ciutats és ampliar les zones de vianants i potenciar la bicicleta coma mitjà de transport, per la qual cosa ens serveix per retrobar-nos amb el territori”. L’Inspector Virgili, per la seva banda, ha constatat: “Hi ha 213 cossos de policia local a Catalunya i ens ha costat molt trobar informació sobre quants d’ells utilitzen la bicicleta i com la fan servir. Avui aglutinem experiències per saber l’estat de la qüestió”.

Federico Gómez, Inspector en Cap de la Policia Local d’Albacete ha aportat llum sobre com una capital de província ha implantat la bicicleta per desenvolupar les seves funcions. “Ara fem tasques millor que abans, com les patrulles en parcs o al centre, ha tingut molt bona acollida entre la ciutadania, que ara veu més propers els agents de la policia”. Per a Gómez, la bicicleta també aporta avantatge per a l’èxit de les diverses operacions: “És molt útil perquè no és sorollosa i ens permet detectar accions il•legals in fraganti”. Per la seva banda, Maria Llorens, de l’Oficina Tècnica de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, ha exposat els programes que ha impulsat la Diputació per promoure l’ús de la bicicleta com a eina de treball per a les policies locals i els ajuntaments i ha exposat algunes dades, com ara que “el cost econòmic de l’ús del cotxe és 20 vegades superior al de la bicicleta”. Pel que fa a les emissions contaminants i tòxiques, “un cotxe emet diverses tones a l’any, i la bicicleta comporta zero emissions”, ha rematat Llorens.

Finalment, els caps de les policies locals de Cardedeu i de Castelldefels, una de les ciutats pioneres en la incorporació de la bicicleta com a vehicle per als agents, han conclòs que és una eina necessària i vàlida, que ajuda a donar exemple a la ciutadania sobre nous hàbits de mobilitat, més sostenibles i saludables, si bé “cal tenir en compte aspectes com l’orografia del territori o els efectius de què disposa cada cos de seguretat”, ha apuntat l’Inspector en Cap de Cardedeu, Carles Griñó.

Bicicletada
Un cop han finalitzat les ponències, un bon nombre d’agents dels diversos cossos que han acudit a la 2a Setmana de la Mobilitat han participat en una bicicletada que ha sortit del Pavelló Municipal d’Esports Maria Víctor per recórrer bona part del centre i de l’entorn del municipi. L’itinerari que han seguit ha aprofitat el traçat del carril bici amb què compta Palau-solità i Plegamans, així com el de la Ronda Verda de la Riera per accedir al Parc de l’Hostal del Fum. Finalment, i després de pedalar per l’entorn forestal i agrícola de la vila, els agents han finalitzat la marxa tornat al Pavelló d’Esports.